01052025
Darrera actualització: 29/04/2025 9:04

Vols rebre les novetats?

Aqui pot suscriure's al nostre butlletí en CATALÀ. Si us plau, ompliu l'àrea de negoci o d'interès, i la vostra adreça d'email:

Recomanacions per mitigar la contaminació atmosfèrica

Científics del projecte europeu AIRUSE LIFE + lliuren a les administracions les conclusions d'aquest projecte, amb recomanacions per minimitzar la contaminació per partícules en ciutats del sud d'Europa. La certificació d'estufes de biomassa i pellets, i les zones de baixa emissió i eco-etiquetat per a tots els cotxes, són algunes de les recomanacions.

 

Experiments en el marc del projecte Airuse: presa de mostres d'aire (a dalt) i prova de compostos aplicats a les carreteres (sota) per reduir la contaminació per partícules. Imatge: AiruseExperiments en el marc del projecte Airuse: presa de mostres d'aire (a dalt) i prova de compostos aplicats a les carreteres (sota) per reduir la contaminació per partícules. Imatge: AiruseCientífics de set institucions han lliurat a la Comissió Europea ia diverses administracions estatals i regionals un paquet de recomanacions per mitigar la contaminació atmosfèrica per partícules a les ciutats al sud d'Europa. A Espanya, les recomanacions s'han presentat al Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, al Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya i als Ajuntaments de Barcelona i Madrid. Es tracta de les conclusions del projecte AIRUSE LIFE +, que amb finançament del programa LIFE de la UE, s'ha desenvolupat durant tres anys en cinc ciutats: Atenes, Barcelona, Florència, Milà i Porto, a on s'ha fet tot tipus d'assajos i medicions.

La contaminació per partícules (partícules en suspensió en l'aire amb menys de 2,5 micròmetres de diàmetre, en el cas de les anomenades PM2.5, i menys de 10 micròmetres, en el cas de les PM10), és un dels més grans problemes ambientals. Són tan minúscules que poden ser inhalades per les persones i es creu que agreugen moltes malalties pulmonars i cardiovasculars. Per això, des de la Unió Europea s'ha establert una normativa per controlar-basant-se en criteris d'impacte en la salut.

Recomanen el reg de carrers unes tres o quatre hores abans de l'hora punta

Xavier Querol, professor d'investigació del CSIC a l'Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l'Aigua (IDAEA), i coordinador de AIRUSE LIFE +, explica que aquesta contaminació té condicions i fonts d'emissió particulars que són més rellevants en el sud que en el nord d'Europa. El fet que la pluja sigui menys abundant fa que l'atmosfera no es netegi i les partícules estiguin contínuament en suspensió. Entre les fonts d'emissió estan el trànsit rodat, les indústries, els vaixells, la pols de les obres, la pols africana, el domèstic i el residencial i els parcs (que són sovint de terra, davant els parcs amb herba dels països nòrdics). Una altra font de partícules que està augmentant és la crema de biomassa.

Certificació d'estufes de biomassa i pellets

Entre les recomanacions que s'han traslladat a les administracions està la de certificar ràpidament les estufes i calderes de crema de biomassa i els pellets que es comercialitzen. És un tema "clau", diu el professor Xavier Querol, ja que alguns dels pèl•lets que s'estan utilitzant, com els de fusta reciclada, estan llançant nivells molt importants de contaminants. Actualment no hi ha cap certificació en els països del sud d'Europa.

Una altra recomanació és el reg dels carrers unes tres o quatre hores abans de l'hora punta de trànsit, una estratègia que redueix de forma molt notable la resuspensió de les partícules. Igualment, l'ús de nanopolímers en parcs de terra redueix la resuspensió de partícules.

Biomassa: certificar els pellets és "clau", ja que alguns dels que s'estan cremant llancen nivells molt importants de contaminants

Zones de baixa emissió i eco-etiquetat per a tots els cotxes

Els científics també han revisat les mesures que s'han aplicat al nord i centre d'Europa, com les zones de baixa emissió o les estratègies per introduir els cotxes elèctrics, com ha estat la seva eficàcia i perquè. Per exemple, a Alemanya, la implantació de zones de baixa emissió, on es restringeix l'entrada als vehicles més contaminants, ha estat efectiva, però no tant en altres zones. La raó és que l'etiquetatge de vehicles a Alemanya s'ha aplicat a tots els vehicles (pesats i turismes, circulants i nous).

 

Entre les mesures que recomanen els experts hi ha:

  • la implantació de zones de baixa emissió, en les que es prohibeixi l'entrada dels dièsel més antics;
  • l'eco-etiquetatge de la totalitat dels vehicles, nous i vells, de manera homogènia a tot Europa;
  • mesures per aconseguir frenar el creixement dels cotxes dièsel (com igualar els impostos del dièsel i de la gasolina);
  • oferir avantatges molt clares als usuaris de vehicles nets (incentius econòmics o preferència en la circulació) per afavorir l'entrada dels cotxes elèctrics;
  • una certificació europea de les estufes i calderes de biomassa, així com dels pellets.

En el projecte han participat científics de l'Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l'Aigua del CSIC, com a coordinadors, del Centre Nacional per a la Recerca Demokritos (Grècia); de la Universitat d'Aveiro (Portugal); de la Universitat d'Estudis de Florència (Itàlia); de l'Institut de Tecnologia Ceràmica de Castelló de la Universitat Jaume I de Castelló; de la Universitat de Birminghan (Regne Unit); i de l'Agència Regional per a la Protecció del Medi Ambient de Lombardia (Itàlia).