01052025
Darrera actualització: 29/04/2025 9:04

Vols rebre les novetats?

Aqui pot suscriure's al nostre butlletí en CATALÀ. Si us plau, ompliu l'àrea de negoci o d'interès, i la vostra adreça d'email:

S’obtenen tres soques de bacteris que milloren l'assimilació de les isoflavones

El CSIC ha patentat tres soques bacterianes del gènere Lactobacillus capaces de créixer en llet de soja i de millorar la biodisponibilitat de les isoflavones de la llet. Per la seva resistència a l'acidesa i bilis, així com pel seu origen intestinal, les soques, que es poden fer servir amb els ferments tradicionals per al iogurt,  tenen gran potencial com probiòtics.

Les isoflavones, substàncies vegetals secundàries presents principalment en la soja, poden actuar com a estrògens en el cos humà i tenir funcions protectores. No obstant això, les isoflavones no són assimilades de la mateixa manera per tots.

En la seva forma natural, les isoflavones estan lligades a glucòsids (sucre) i perquè puguin ser aprofitades pel metabolisme cal separar-les d'aquesta molècula de sucre.

Els bacteris intestinals poden trencar aquest enllaç, però no tots ho fan amb la mateixa eficàcia, ja que la flora intestinal en els humans és tan diversa com diferents són les persones. Es per això que la quantitat d'isoflavones assimilades és diferent en cada persona.

La proporció entre compostos biològicament actius i inactius generats partir de les isoflavones depèn també de la flora intestinal, de les espècies i soques intestinals que té cada un. S'ha calculat que només entre un 30 i un 50% de la població és capaç de transformar les isoflavones en Equol, el metabòlit més beneficiós. I que fins a un 90% de la població genera, a partir de les isoflavones, compostos que són inactius.

Un grup de recerca dirigit per Baltasar Mayo, investigador del CSIC a l'Institut de Productes Lactis d'Astúries, ha identificat i aïllat tres soques de bacteris procedents del tracte intestinal humà i que tenen una alta eficàcia per trencar l'enllaç entre les isoflavones i la molècula de sucre.

Les soques són Lactobacillus plantarum E112, L. casei BA3 i L. rhamnosus G92. En proves en laboratori (tant en cultius de bacteris com en llet de soja comercial) s'ha pogut comprovar que dues de les soques poden trencar l'enllaç entre les isoflavones i les molècules de sucre fins a un 95%, el que augmentaria la biodisponibilitat de les isoflavones de forma notable.

L'activació de les isoflavones podria augmentar la producció de compostos actius com l’equol, el metabòlit amb activitat estrogènica i antioxidant més potent, amb més efecte antiandrogènic. Ara, els investigadors es plantegen utilitzar les soques, que són compatibles amb els ferments tradicionals usats per obtenir iogurt, per a la preparació d'aliments funcionals que poguessin facilitar l'assimilació d'isoflavones en l'intestí. Per la seva resistència a l'acidesa i bilis, així com pel seu origen intestinal, les soques tenen gran potencial com probiòtics.

Més informació:
Estrella Maroto
Dpto. Comercialización
Phone. +34 91 568 15 32 Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.