01052025
Darrera actualització: 29/04/2025 9:04

Vols rebre les novetats?

Aqui pot suscriure's al nostre butlletí en CATALÀ. Si us plau, ompliu l'àrea de negoci o d'interès, i la vostra adreça d'email:

Compost emissor blau en estat sòlid per a electrònica

A l'Instituto de Ciencia de Materiales de Madrid s'ha obtingut un xerogel que pot ser usat com a emissor blau en estat sòlid. És aplicable en la fabricació de dispositius optoelectrònics, de sensors fluorescents, de Bioimatge, i de díodes orgànics emissors de llum.

 

Microscopia confocal del nou compost emisor, sota un láser a 405 nm.Microscopia confocal del nou compost emisor, sota un láser a 405 nm.El compost, anomenat 5- (4-nonilfenil) -7-azaindol, s'obté a partir del 7-azaindol, un producte comercial i econòmic. El procés d'obtenció és senzill (un sol pas de síntesi), econòmic i permet preparar el compost a gran escala. Tant el procés d'obtenció com el compost final han estat patentats.

El xerogel (sòlid format a partir d'un gel al qual se li ha eliminat el solvent) pot ser utilitzat com a emissor blau en estat sòlid, tant en dispositius optoelectrònics, sensors fluorescents, com en dispositius de Bioimatge o en díodes orgànics emissors de llum. Els investigadors també estan estudiant el seu ús com a possibles marcadors fluorescents.

Estable, reproduïble, reversible

El compost en dissolució a una determinada concentració forma un organogel en pocs minuts. Eva Maria Garcia Frutos, científica titular de l'Instituto de Ciencia de Materiales de Madrid (ICMM) i líder del treball, explica: "l’organogel és una classe de gel compost per un líquid orgànic dins d'una xarxa tridimensional entrecreuada. L’organogel es prepara escalfant el 5- (4-nonilfenil) -7-azaindol en el líquid orgànic fins a la dissolució completa del sòlid, i després deixant que aquesta solució es refredi per sota de la temperatura de gelificació (és a dir, la temperatura per sota de la qual el material ja no flueix fins i tot en temps llargs, formant-se així l’organogel).

El procés de gelificació d'aquest compost influeix en gran mesura les propietats optoelectròniques i electroòptiques del compost. El xerogel s'obté dipositant l’organogel per 'drop-casting' i eliminant el dissolvent a temperatura ambient.

En proves en laboratori, la investigadora ha pogut comprovar que aquest canvi és reversible: quan el compost està en dissolució en estat líquid es pot transformar novament en estat gel per escalfament i refredant. El canvi també és reproduïble (ha estat realitzat el canvi diverses vegades), ràpid (es realitza en qüestió de minuts) i es dóna a temperatura ambient. Un altre avantatge és que el compost és molt estable (suporta temperatures de fins a 245 ºC).
 
Tant l’organogel del compost com el seu xerogel mantenen la seva emissió blau en espectre d'UV-visible, el que és interessant per a futures aplicacions. L'emissió del organogel es deu "presumiblement, a l'autoassociació del 5- (4-nonilfenil) -7-azaindol mitjançant enllaços d'hidrogen formant dímers", detalla Eva Maria Garcia Frutos.

Contacte:

Marisa Carrascoso Arranz
Vicepresidencia Adjunta de
Transferencia del Conocimiento- CSIC
Tel.: + 34 – 91 568 15 33
Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.