01052025
Darrera actualització: 29/04/2025 9:04

Vols rebre les novetats?

Aqui pot suscriure's al nostre butlletí en CATALÀ. Si us plau, ompliu l'àrea de negoci o d'interès, i la vostra adreça d'email:

Material adsorbent a partir d'escòries d'acer inoxidable per eliminar contaminants

Equips del CSIC han desenvolupat una metodologia per revaloritzar escòries d'acer inoxidable de les acereries i convertir-lo en material adsorbent per a tractament d'efluents i aigües residuals industrials o per a la purificació de contaminants de l'aire.

Hi ha una forta demanda per trobar una sortida útil a l'elevada quantitat d'escòries residuals que es produeixen a la indústria siderúrgica. A la imatge, foneria a una empresa siderúrgica (Freepik)Hi ha una forta demanda per trobar una sortida útil a l'elevada quantitat d'escòries residuals que es produeixen a la indústria siderúrgica. A la imatge, foneria a una empresa siderúrgica (Freepik)

A causa del problema ambiental i la gestió de residus en abocadors, hi ha una forta demanda per trobar una sortida útil a l'elevada quantitat d'escòries residuals que es produeixen a la indústria siderúrgica.

Equips del CSIC han desenvolupat una metodologia per revalorar escòries d'acer inoxidable de les acereries i convertir-lo en material adsorbent per al tractament d'efluents i aigües residuals industrials o la purificació de l'aire.

Consisteix en un procés de doble etapa de dissolució-coprecipitació amb una primera fase amb àcid clorhídric i una segona fase en què s'afegeix hidròxid de sodi. El resultat és una matriu silicato-porosa amb una àrea superficial d'aproximadament 150-250 m2/g, 67 vegades més gran que l'escòria sense modificar. Presenta una àrea superficial i un diàmetre de porus més elevats comparables amb els valors reportats d'adsorbents comercials.

El material resultant té una àrea superficial elevada, i una capacitat d'adsorció comparable a la d'un carbó activat.

Aquesta elevada capacitat d'adsorció de contaminants permetria la seva utilització per al control i la desinfecció d'aigües industrials residuals contaminades, així com per a l'adsorció de diferents gasos contaminants o d'efecte hivernacle. En concret, es podrien utilitzar per a l'eliminació d'amoni, de metalls mesats i per a l'adsorció d'anions i compostos orgànics.

Mitjançant un procés de sedimentació es pot separar fàcilment l'adsorbent i el líquid després del seu ús a causa de l'elevada densitat d'aquests productes, cosa que permet la reutilització a un cost baix. Un altre avantatge és que per obtenir els adsorbents s'utilitzen components químics de baixa complexitat i baix cost, cosa que en facilitaria la producció en massa.

Contacte:

Marisa Carrascoso Arranz
Vicepresidencia Adjunta de
Transferencia del Conocimiento
CSIC
Tel.: 34+915681533
Correo-e:
Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.