Intel·ligència artificial per a viatges compartits i sostenibles en cotxe per la ciutat

Un projecte de l’Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial del CSIC (IIIA-CSIC) ha desenvolupat una tecnologia de ride-sharing per a entorns urbans. L’objectiu és permetre que la gent pugui compartir el seu cotxe amb usuaris que realitzen un mateix trajecte, fer un ús més sostenible del vehicle i reduir el trànsit de les ciutats.

L'equip ha desenvolupat un codi de programació per crear una plataforma de ride-sharing a la ciutat. Imatge: Pixabay.L’equip ha desenvolupat un algoritme que valora la disponibilitat de cotxes particulars i les destinacions de cada usuari per calcular les rutes més eficients. La tecnologia permet crear una plataforma per compartir viatges, però en la qual no s’inclourien conductors professionals ni tampoc s’introduirien nous automòbils a la ciutat (la idea és compartir viatges amb cotxes ja existents). Aquest enfocament s'explica perquè estudis científics recents demostren que els serveis de viatges compartits –com Uber (que consideren una flota de vehicles amb conductors professionals)– han provocat un increment de cotxes a la ciutat, amb la consegüent contaminació i congestió de trànsit.

El treball ha tingut en compte bases de dades de ciutats com Nova York per estimar el nombre de peticions existents i conèixer el parc automobilístic que fa servir cada ciutat. L’algoritme desenvolupat és capaç de gestionar unes 400 peticions per minut.

“El codi valora dos factors conjuntament, el servei i l’impacte mediambiental”, explica Filippo Bistaffa, investigador encarregat del projecte a l’IIIA-CSIC. La tecnologia valora el servei per a l’usuari i l’elecció de la millor ruta per a cada cas, si bé es busca la reducció de CO2. L’algoritme prioritza “maximitzar la reducció de CO2” per sobre de “la qualitat del servei” per contribuir a aconseguir espais més sostenibles.

L’objectiu és que amb aquest codi les ciutats o les Administracions puguin implementar una plataforma intel·ligent de viatges compartits que puguin utilitzar els ciutadans com una forma complementària al transport públic.