Dij12092021

Darrera actualitzacióDij, 02 Des 2021 2pm

Back Estàs aquí:Inicio Tecnologies físiques Històries d'èxit Intel·ligència artificial per millorar l'aprenentatge online

Intel·ligència artificial per millorar l'aprenentatge online

En el marc del projecte europeu PRAISE s'ha desenvolupat una plataforma social per a l'aprenentatge musical de nom Music Circle i altres eines avançades d'aprenentatge en línia que permeten, entre altres coses, l'intercanvi d'opinions entre els usuaris, i una millor avaluació dels treballs dels alumnes.

 

Un científic posant a prova la plataforma Music Circle. «Rebre opinions i comentaris és fonamental per aprendre», explica Carles Serra, professor i investigador a l'Institut d'Investigació en Intel·ligència Artificial del CSIC i coordinador del projecte PRAISE. El projecte, que finalitza aquest any, ha tingut per finalitat crear una plataforma d'aprenentatge que superi alguns dels inconvenients que tenen els actuals sistemes virtuals d'aprenentatge. Ho han fet a través de la creació d'una xarxa social, Music Circle, per a la formació musical i altres eines i algoritmes basats en intel·ligència artificial.

Music Circle permet als estudiants de música pujar enregistraments de la seva pràctica instrumental i rebre comentaris detallats d'altres membres de la comunitat ja que disposa d'eines avançades per a realitzar aquests comentaris en forma d'anotacions en un punt exacte de la representació gràfica del senyal de àudio de la gravació i d'altres continguts multimèdia.

Un dels aspectes més interessants de PRAISE és que permet una avaluació dels treballs més 'qualificada', el que permet superar un dels principals inconvenients dels cursos en línia massius per internet (MOOC): la impossibilitat per part del professor d'avaluar centenars o milers de treballs. En el cas de PRAISE, el professor avalua a uns quants estudiants. Després, els estudiants comenten i avaluen els treballs dels companys. Mitjançant eines d'intel·ligència artificial es comparen les avaluacions dels estudiants amb les del professor, s'identifiquen aquelles que s'assemblen més a les d'aquest últim i se'ls atorga més rellevància en el càlcul de la nota final.

«En els MOOC, les puntuacions solen reflectir una mitjana de les opinions dels estudiants sobre els altres», afirma Carles Serra. «En canvi, el nostre sistema construeix una xarxa de confiança entre alumnes i professor esbiaixada cap a les valoracions del professor».

La plataforma PRAISE també disposa d'eines que generen comentaris i opinions automàticament. Per exemple, els estudiants poden interpretar una peça i el programa dirà a l'estudiant si ha reproduït les notes correctes en el tempo adequat. Si l'estudiant puja diversos enregistraments de la mateixa peça, el sistema les compara i identifica on i en què ha millorat. Les eines també permeten als professors de música crear lliçons i supervisar els progressos dels seus alumnes a través d'Internet.

"Music Circle ha estat utilitzada durant sis mesos per l'Orquestra de Cambra de Londres, una de les orquestres més innovadores i respectades del Regne Unit. També l'han provat uns 150 estudiants de música clàssica del Goldsmiths College de la Universitat de Londres, i alguns estudiants de l'ESMUC de Barcelona. Més de 7000 estudiants han fet un curs de programació creativa amb la seva ajuda".

Les eines d'aprenentatge col·laboratiu del projecte s'han aplicat més a altres àmbits, com l'aprenentatge d'anglès a l'Institut Torras i Bages de l'Hospitalet.

En PRAISE han participat investigadors de l'Institut d'Investigació en Intel•ligència Artificial (IIIA) del CSIC, a Barcelona, al Goldsmiths College de la Universitat de Londres, la Vrije Universiteit Brussel i el Laboratori de Ciències Informàtiques de Sony a París. Una cosa que fa a aquest projecte únic i que ha propiciat una col•laboració tan fructífera és que els investigadors de PRAISE no només comparteixen un gran interès per la intel•ligència artificial, sinó també per la música (molts d'ells són músics).

PRAISE, que finalitza aquest any, ha estat finançat per la UE amb gairebé 2,3 milions d'euros.

Enllaços:

Pègina del projecte: http://www.iiia.csic.es/praise/

Videos relacionados:

https://www.youtube.com/channel/UC6f08mzv24nE619gxFKexVA

https://itunes.apple.com/us/app/music-circle/id698156307?mt=8 (iphone app)

https://www.youtube.com/watch?v=an5RpscvhGE

https://vimeo.com/99517780