Dij03282024

Darrera actualitzacióDij, 29 febrer 2024 11am

Back Estàs aquí:Inicio Tecnologies físiques Històries d'èxit Noves tecnologies per al cotxe elèctric

Noves tecnologies per al cotxe elèctric

L'Institut de Microelectrònica de Barcelona del CSIC ha participat a Cenit Verde, un projecte dedicat al desenvolupament de tecnologies per facilitar la implantació del vehicle elèctric a Espanya i liderat per SEAT. Els científics del CSIC han participat en el desenvolupament d'una solució alternativa per refrigerar els mòduls de potència del cotxe elèctric.

 

Tots els participants del projecte.Un prototip, un híbrid endollable Seat León Verd, interconnectat a un sistema intel•ligent de gestió de la recàrrega, amb importants novetats que li donen un millor rendiment i amb una autonomia en mode elèctric de 50 quilòmetres gràcies a una bateria de 8,8 kWh. És el resultat material del projecte Cenit Verde, liderat pel Centre Tècnic de SEAT i finançat pel Ministeri d’Economia i Competitivitat. En el projecte han participat unes 800 persones de 30 entitats.

Investigadors de l'Institut de Microelectrònica de Barcelona (Centre Nacional de Microelectrònica) del CSIC han participat en el projecte, concretament, en els circuits electrònics de potència.

Prototip del mòdul dissenyat.Xavier Jorda, investigador del CSIC, explica que "l'empresa Lear, que ha desenvolupat el carregador embarcat del nou prototip, ens va proposar investigar solucions alternatives per refrigerar els mòduls de potència.Aquests dispositius constitueixen el nucli de tots els circuits encarregats de manejar energia elèctrica, com per exemple en un carregador de bateries, i es caracteritzen per dissipar molta calor, el que implica la necessitat d'una gestió tèrmica adequada".

La proposta de l'equip dirigit per Xavier Jordà, en estreta col·laboració també amb el Centre Tecnològic LEITAT, va ser un nou disseny basat en l'ús de cel·les Peltier integrades en el propi mòdul.

El disseny proposat és totalment estàtic i, en principi, més robust que altres sistemes més convencionals

"Quan aquestes cel·les termoelèctriques es connecten, fixen un flux de calor i permeten evacuar la calor del mòdul. Però, i això és interessant, també permeten realitzar un control tèrmic més sofisticat que els sistemes convencionals, com ara escalfar en comptes de refrigerar, el que pot ser d'interès per als automòbils que es mouen en països molt freds, a molts graus sota zero ", explica aquest investigador.

El disseny proposat és totalment estàtic i, en principi, més robust que altres sistemes més convencionals. Té avantatges enfront dels sistemes de refrigeració basats en fluids -ja que no té risc de fuites- i davant els basats en ventiladors -ja que no hi ha peces petites mòbils sotmeses a desgast.

L'equip de Xavier Jordà forma part del Grup de Dispositius i Sistemes de potència de l'IMB-CNM. El seu treball se centra en el desenvolupament de tecnologies d'integració innovadores per als dispositius de potència i així permetre el desenvolupament de sistemes que permetin reduir el consum energètic.

Cenit Verde: http://www.cenitverde.es