Dim03192024

Darrera actualitzacióDij, 29 febrer 2024 11am

Back Estàs aquí:Inicio Medi Ambient Laboratorios La Unitat de Tecnologia Marina del CSIC incorpora un nou robot AUV

La Unitat de Tecnologia Marina del CSIC incorpora un nou robot AUV

Es tracta de NEMO, un vehicle submarí autònom (AUV) que pot navegar fins a 500 metres de profunditat portant instrumental variat per a l'exploració marina. La seva arquitectura oberta permetrà realitzar tasques en diferents àmbits de les ciències marines: recursos marins, riscos geològics, arqueologia submarina, conservació d'hàbitats marins o monitorització de reserves naturals.

Preparació de NEMO portant varis instruments en les instal·lacions de la UTM (Crèdits: UTM/ CSIC)La Unitat de Tecnologia Marina del CSIC, responsable de la gestió dels vaixells oceanogràfics d'investigació d'aquest organisme, està posant a punt un nou vehicle autònom submarí amb el qual comptarà per a properes campanyes.

Es tracta del Girona 500 NEMO, un AUV (de l'anglès Autonomous Underwater Vehicle) que pot arribar fins a 500 metres de profunditat. Dissenyat i construït per l'empresa IQUA Robotics, empresa de Girona que és l'única empresa que fabrica AUV en tot l’Estat. NEMO va ser adquirit a finals de l'any passat gràcies a fons europeus FEDER i va ser provat per primera vegada en aigües de Sant Feliu de Guíxols (Girona).

L'AUV NEMO té un maquinari obert, la qual cosa permet adaptar-lo a diversos tipus de configuracions i equipar-lo amb instrumental variat. Actualment, els tècnics de la Unitat de Tecnologia Marina l’estan preparant per dur sensors CTD (que mesuren la conductivitat, la temperatura i la profunditat), càmeres fotogràfiques, perfiladors de corrent i sondes batimètriques. "El nostre vehicle té una arquitectura oberta, de manera que es pot ajustar de forma raonablement senzilla per adaptar el seu ús als requeriments de l'usuari i per tant explorar noves vies de treball", explica Pablo Rodríguez, de la UTM.

Així, permetrà mapejar hàbitats submarins, obtenir topografies del fons marí, d'interès en el camp de la geologia o en l'arqueologia submarina, explorar hàbitats marins o monitoritzar reserves naturals. En un futur proper, el vehicle podria ser desplegat també en campanyes antàrtiques. NEMO ha despertat interès entre els investigadors, que ja estan incloent el seu ús en propers projectes.

Proves a Sant Feliu de Guixols (Crèdits: UTM/ CSIC)

Amb una grandària d'un metre d'alçada, un metre d'ample i un metre i mig de llarg, l’AUV NEMO té espai ampli per transportar l'instrumental i, alhora, mantenir una mida compacte que permet operar el vehicle des de petites embarcacions.

No hi ha molts vehicles del seu tipus en funcionament. A nivell nacional, n'hi ha dos iguals i un tercer més petit en altres institucions. A nivell internacional, potser n'hi ha mitja dotzena de vehicles similars, encara que amb configuracions i usos diferents, en institucions de recerca com Geomar (Alemanya), el National Oceanography Centre (Anglaterra) o la Universitat Nacional de Daejeon (Corea del Sud).

La Unitat de Tecnologia Marina (UTM), amb seu a Barcelona i adscrita a el Centre Mediterrani d'Investigacions Marines i Ambientals (CMIMA) del CSIC, té com a objectiu fonamental proporcionar suport a la política nacional d'R+D+I  en ciència i tecnologia marines i polars. La UTM s'encarrega de la gestió integral del Vaixell Oceanogràfic Sarmiento de Gamboa, de la gestió logística i tecnològica del Vaixell d'Investigació Oceanogràfica Hespérides i de la gestió integral del Vaixell Oceanogràfic García del Cid, del Vaixell Oceanogràfic Mytilus i de la Base Antàrtica Espanyola BAE Juan Carlos I.